onsdag 22 april 2009

för dig, för alltid

för omkring sex år sen var jag en törstande tonårsflicka
precis som alla andra,
som spanade på dig bakom kassan i godisbutiken

för omkring sex år sen var jag helt säker på att
du aldrig skulle se mig
att du inte ens skulle se åt mitt håll, för det vore mer än otroligt


men


för snart fem år sen såg du mig ändå
mitt ibland alla människor
mitt i natten
eller, åtminstone var det kväll och ganska mörkt


och


jag frös ju egentligen inte men ändå lånade jag din jacka
hela kvällen, fram till natten när du följde mig hem
och sen var det bara vi
det var liksom självklart, det skulle nog vara så

jag var femton år och förblindad av dig
jag älskade dig högre än någonting
men jag var femton

för omkring två år sen pratade vi inte ens längre
för vi gick båda vidare
och vidare tillsammans fanns liksom inte

jag var sjutton och kunde inte ha ett förhållande längre
för ingenting i världen kändes så bra som det hade gjort med dig

nu är jag tjugo
och du är tillbaka

jag är lika förblindad som jag var när jag var femton
och idag bor vi tillsammans
vi delar livet igen, vi delar allt

kan man träffa sitt livs kärlek när man är femton år?

Inga kommentarer: