onsdag 9 november 2011

på en cykel på götgatan i total avsaknad av edward young

inte vet jag
men jag cyklar
rakt ner i mörkret
som en galen österrikare
utan tänder och drömmar
samlade i en svartruta

bland de splittrade
som fortfarande kan ta emot
korrekta meddelanden
inom det centrala nervsystemet
är vi alla dårar
bara fjärilar på permission

och jag har ofta fel
förlåt

men tobak
är en helig substans
för vissa
och även om du
slutat röka
- ha lite respekt!

för poesin gillar inte macchiato
reser inte runt i den befläckade världen
och samlar semesterminnen
från störtade diktaturer
och visar diabilder när den kommit hem

poesin har migrän

den byråkratiska ondskan
rinner ut som spilld mjölk
över kafeborden
och poesin är det krig
du kan bära i fickan

förromantikens handfängslade hjältar
dog alla i vietnam
och i slutänden är det bara rimbaud
som skulle vara snygg på en skateboard
i orangefärgat hår
nermejandes pensionärer till marschmusik

inte vet jag
men jag drömmer om att kyssa dig
under ett bord i en bar
med lagom med grus på golvet
för det finns värre saker att dö för

men du har säkert redan hört den

Inga kommentarer: